O puteru i jednoj kuvarici

ePsihoterapija 16.12.2014. u Društvo

Nikad naša iskrena želja da budemo zdravi nije bila toliko zloupotrebljavana kao danas. Kad je u pitanju hrana, nude nam se svakakve knjige koje ne savetuju, nego insisitiraju! da ćemo biti zdravi i vitki samo ako budemo jeli paleo, hrono, keto… Poruka tih knjiga ne može biti jasnija – sami ste krivi što ste bolesni (ili gojazni) kad ne jedete ovako kao ja. Da se razumemo, ja ne krivim autore za dijete koje savetuju. To su ljudi koji iskreno veruju u svoju ishranu. Ono što mi smeta je bespogovorni ton kojim se čitaocimao braćaju po tim knjigama, a same knjige su vrlo često oprečne. Tako dolazimo do toga da čitaoci, u želji da budu zdravi, biraju savete ne po stručnosti autora i smislenosti saveta, nego po jačini pretećeg tona kojim im se autor u knjizi obraća.

Zato mi je kao melem na ranu došla priča o jednoj stvarnoj ženi od krvi i mesa, koja je pre mnogo godina imala da kaže nešto razumno po pitanju hrane i zdravlja. Njen pristup jelu i životu ne može biti lepši i inspirativniji …nastavak.

Nema komentara | Kliknite ovde da ostavite komentar.

Opsesije i zašto ne morate živjeti sa njima

ePsihoterapija 03.12.2014. u Mentalno zdravlje, OKP

Ko od nas nije makar nekad preskakao pukotine u pločnicima, pomjerio se sa mjesta kada pomisli neku neprijatnu misao ili zazirao od petka 13? Koliko nas je gledalo i voljelo, i poistovjećivalo sebe ili nama drage i bliske ljude sa čudnim, simpatičnim i opsesivnim likovima kao što je lik koji tumači Jack Nicholson u filmu “As good as it gets”? Ili pak fenomenalni detektiv Monk, toliko divno opsesivan i smiješan sa svojom fobijom od bolesti i potrebom za simetrijom?

I sve je to jako simpatično, ali gdje se završava sujevjerje, zabava, i ono “jao kako si blesav”, a počinje vrtlog iz kojeg se čovjek ne može izboriti i spasiti sam… Kada od toga da se prekrstiš samo kada prođeš pored hrama, bude da se krstiš svaki put …nastavak.

Nema komentara | Kliknite ovde da ostavite komentar.

Lekoviti placebo efekat u psihoterapiji

ePsihoterapija 30.10.2014. u Placebo, Terapijske teme

Placebo efekat (lat. placebo – udovoljiću) je pojava da neka bezazlena pilula, tečnost, ubrizgan fiziološki rastvor ili lažna, simulirana operacija dovode do ozdravljenja ili povlačenja simptoma kod pacijenata koji veruju da su zaista dobili lek. U psihoterapiji se događa da klijent ozdravi samim dolaženjem na psihoterapiju jer veruje da je ona delotvorna. Prakse nekih psihoterapeuta zaista se i zasnivaju samo na placebu. Kako ne bi bila dovedena u pitanje čitava naša praksa, terapeuti koji govore klijentima isključivo ono što klijenti žele da čuju su s razlogom proglašeni šarlatanima. Međutim, problem je u tome što su mnogi terapeuti otišli u drugu krajnost. Neke moje kolege sa ponosom ističu da oni svojim klijentima nikada ne govore kako samo treba da misle pozitivno, niti preporučuju mirisne sveće i zagrljaje kao terapiju. Mislim da time prave štetu svojim klijentima.

Psihoterapija jeste više od toga, ali strah od takozvane „topla kupka“ psihologije je doveo dotle da danas mnogi terapeuti izbegavaju svaku intervenciju koja im se učini kao nešto što bi Luiza Hej rekla. U želji da svoj način rada što više približe strogoj nauci, terapeuti posramljuju druge terapeute koji svojim klijentima pristupaju na drugačiji način. Svojim posprdnim govorom oni nenamerno posramljuju i svoje klijente i njihova dosadašnja nastojanja da sebe umire pozitivnim …nastavak.

1 komentar | Kliknite ovde da ostavite komentar.

Konferencija o bolestima zavisnosti u Beogradu

ePsihoterapija 02.10.2014. u Bolesti zavisnosti, Terapijske zajednice, Vesti

Međunarodna konferencija o bolestima zavisnosti

„Razmena dobrih praksi u tretmanu bolesti zavisnosti“

Petak, 24. oktobar 2014. Beograd, Srbija

Mesto održavanja: Ustanova Gerontološki centar Beograd, Marije Bursać 49, Beograd

Učesnici: stručni radnici u socijalnoj i zdravstvenoj zaštiti, donosioci odluka, političari, menadžeri

Program:

9.15 – 9.30: Registracija učesnika uz kafu i čaj

9.30 – 9.45: Otvaranje konferencije – Prof. dr Nikola Vučković, psihijatar Kliničkog centra Novi  Sad, Srbija

9.45 – 10.45: Predavanje sa diskusijom – Roudi Jejts (Rawdy Yates), naučni istraživač u oblasti sociologije i socijalne politike na Stirling univerzitetu u Škotskoj

10.45. – 11.45: Predavanje sa diskusijom – Hata Smit i Aleksandar Spajić, psihomotorni terapeut i socioterapeut Zavoda za tretman bolesti zavisnosti severne Holandije

11.45 – 12.30: Praktični osvrt – dr Stevan Svilokos, doktor na Kliničkom centru Novi Sad

12.30 – 13.30: Ručak

13.30 – 15.00: Radionice

15.00 – 15.45: Plenarna diskusija

15.45 – 16.00: Zatvaranje konferencije – direktor Protok fondacije

Radionice:

Molimo Vas da odaberete jednu radionicu u kojoj želite da učestvujete:

1. Terapijske zajednice i pokret samopomoći u Evropi

Roudi Jejts, naučni istraživač u oblasti sociologije i socijalne politike na Stirling univerzitetu u Škotskoj

2. Interakcija između stručnog radnika i korisnika u radu terapijske zajednice

Hata Smit (psihomotorni terapeut) i Aleksandar Spajić (socioterapeut), Zavod za tretman bolesti zavisnosti severne Holandije

3. Poboljšanje kvaliteta tretmana učešćem korisnika

dr Lineke van Hal, medicinski antropolog i istraživač na HAN univerzitetu primenjenih nauka, Holandija

Molimo Vas da se prijavite za učešće u konferenciji slanjem imejla u kojem ćete navesti Vaše ime i prezime, zanimanje i radionicu u kojoj želite da učestvujete, na adresu: info@houseofhopeserbia.com

Učešće je besplatno uz obaveznu prijavu, obezbeđen je prevod sa engleskog na srpski jezik.

Ova konferencija je omogućena saradnjom Fondacije Haella, Zavoda za lečenje bolesti zavisnosti.

Trening o terapijskim zajednicama

Nema komentara | Kliknite ovde da ostavite komentar.

Zašto su nam potrebne tužne priče za decu?

ePsihoterapija 23.09.2014. u Deca i mladi

Postoji jedna neobična epizoda crtanog filma o Čarliju Braunu koja se bavi temom kancera kod dece („Why, Charlie Brown, Why“). Ta izuzetna epizoda u dvadesetak minuta otvara mnoga pitanja sa kojima se bolesno dete i deca oko njega suočavaju: smrtnost, sumnja u dijagnozu i cenjkanje, ljutnja zbog nepravde, hemioterapija, ruganje detetu zbog gubitka kose, okrivljavanje deteta za njegovu bolest, zavist druge dece zbog pažnje koju bolesno dete dobija, ali i podrška prijatelja, volja za životom i ozdravljenje. Ova epizoda je nastala 1990. godine, kada je medicinska sestra u jednoj američkoj dečijoj bolnici zatražila od Čarlsa Šulca, crtača stripa o Čarliju Braunu, da napravi epizodu o detetu bolesnom od raka, kako bi mogli da je prikazuju bolesnoj deci. Ova epizoda se od tada se prikazuje u bolnicama i osnovnim školama kao način da se deci približi ova tema.

Ne sećam se da sam ni pre ni posle toga u crtanim filmovima videla nešto slično. Dečiji filmovi i knjige koje se bave temom bolesti i smrti su retke. Smrt, kada se i pominje, to je uglavnom nešto što se davno dogodilo, na primer detetovi roditelji su umrli i dete je smešteno u neku porodicu ili sirotište i priča zapravo odatle počinje …nastavak.

Nema komentara | Kliknite ovde da ostavite komentar.

5 tema za prvi sastanak – šta kaže nauka?

ePsihoterapija 13.09.2014. u Komunikacija, Ljubav i zaljubljivanje

Leto je vreme zaljubljivanja tokom koga se često posvećujemo vezi ili traženju partnera. Međutim, ponovno izlaženje sa novim ljudima i prvi sastanci mogu biti stresni.  Kada se sa nekim nađete prvi put, konverzacija može biti čudna i napeta.

Nauka vam može pomoći. …nastavak.

Bulimija i seksualna trauma

U svom radu sa devojkama koje pate od nekog oblika poremećaja ishrane primetila sam da se često iza toga krije neka rana trauma. Čak se vrlo retko dešava da devojka ima ozbiljne simptome nekog poremećaja ishrane, sa visokim stepenom destruktivnosti prema sopstvenom telu, a da je imala normalno i zdravo odrastanje.

Važno je istaći da trauma nema nužno za posledicu poremećaj ishrane niti su sve devojke koje pate od nekog oblika poremećaja ishrane preživele traumu. Mediji su mogli biti sasvim dovoljni. Ipak, neka istraživanja (Hastings i Kern, 1994) pokazuju da, konkretno, postoji značajna povezanost između bulimije i prethodno preživljene seksualne traume …nastavak.

Psihoterapijski rad sa telom

ePsihoterapija 21.06.2014. u Škole i modaliteti, Telesna psihoterapija, Telo i psiha

Komunikacija predstavlja osnovu terapijske razmene između klijenta i psihoterapeuta. Međutim, komunikacija se može ostvarivati na više nivoa, kao što se i informacije mogu primiti na više nivoa. Vi čujete, ali i vidite, ali i osećate. Čitav niz neverbalnih oblika komunikacije nastaje u interakciji dve osobe. Psihoterapeuti različitih terapijskih modaliteta u svom radu koriste i telo klijenta kao resurs, međutim načini na koje se telo koristi varira od pristupa do pristupa. Nekada je terapeut sklon posmatranju i uklapanju neverbalnih poruka u verbalne sadržaje, a nekada se radu sa telom pristupa aktivnije i telo postaje jednako važan „sagovornik“. Na taj način terapeut neretko uspeva da ostvari čvršću terapijsku alijansu sa klijentom, jer mu na više načina pristupa, posmatra ga celovito i lakše dolazi do informacija iz više različitih izvora.

Terapijski pravac koji veliku važnost daje uključivanju i tela u psihoterapijski proces je telesna psihoterapija. Ono što razlikuje telesnu psihoterapiju od drugih pravaca je i korišćenje dodira u radu sa klijentima, a što je danas posebno važno, jer se javlja sve snažnija fizička otuđenost među ljudima …nastavak.

30 najuticajnijih psihologa na Twitter-u

ePsihoterapija 17.06.2014. u Društvene mreže, Terapijske teme

Twitter nam danas omogućava da na dnevnom nivou pratimo utiske, događanja i najnovije članke nekih od najpoznatijih i najuticajnijih naučnika i autora današnjice.

Jedan američki sajt je obajvio listu 30 najuticajnijih psihologa na ovoj društvenoj mreži. Među njima ima onih koji su postali poznati po svom naučnom radu i stekli brojne pratioce zahvaljujući popularizaciji nauke i novih otkrića iz oblasti psihologije i neuronauka, dok su drugi stekli popularnost zahvaljujući svom radu u praksi i direktnom pomaganju ljudima širom sveta da se suoče sa problemima u oblasti mentalnog zdravlja, a ima i onih koji su postali popularni zahvaljujući specfičnim i netipičnim oblastima kojima se bave …nastavak.

Nema komentara | Kliknite ovde da ostavite komentar.

Psiholozi zabrinuti zbog uslova smeštanja stanovništva pogođenog poplavama

ePsihoterapija 03.06.2014. u Društvo, Poplave, Vesti

Grupa psihologa, od kojih su mnogi od početka angažovani na pružanju psihološke podrške stanovništvu pogođenom poplavama, izrazila je zabrinutost zbog načina organizacije premeštaja i uslova u barakama u Krnjači, gde su trenutno smeštene porodice izmeštene iz hotela Slavija.

Naime, jedan od glavnih principa psihološke pomoći u situacijama elementarnih nepogoda je obezbeđivanje adekvatnog informisanja i uslovnog smeštaja u cilju stvaranja osećaja stabilnosti i sigurnosti koji će osobama pomoći u osnaživanju i vraćanju kapaciteta neophodnih za period koji sledi …nastavak.